Sagan om Flickjox i DN 18 juni

Under min Almedalsvecka så tog ett skämt plats, fött bland annat ur den invite-hets som nu senast uppkommit genom lanseringen av Google+.

Flickjox.com, “hemsidan” som @nikkelin satte ihop till den fiktiva sociala nätverket kan man läsa en riktigt bra version av hela förloppet fram till att skämtet blev publikt, skriven av Nikke.

Det började som ett skämt i stunden, som @petterkarlsson slängde ur sig till @danehav, i tisdags eftermiddag, apropå det absurda i att basera någonting (i det här fallet påminnelser om borttappade domäner) på att man kan ta emot e-post om nio år.

– Men om nio år, finns det ens e-post då eller måste man kontaktas via Flickjox?

Vi bor i dagarna, 10 personer, i en lånad lägenhet i centrala Visby, alla vi som tidigt på morgnarna stiger upp och gör God morgon Almedalen (#gma11). Det är 10 väldigt nördiga personer, som twittrar nästan lika mycket som vi pratar, och under timmarna som gick blev Flickjox ett internt même.

Jag, som under veckan svepts med av Google+ ställdes mot mina kollegor som till vissa delar har en mer nykter inställning och som började dissa tjänsten. “Är du inte med på det nya? Facebook är sååå 2007, men har du fått en invite till Flickjox va?” Och så fortsatte det. Vi är ett kollektiv där man inte slutar delta i köksdiskussionen att man är på övervåningen eller på muggen. Den pågår ju ofta parallellt på Twitter. Den här gången med hashtaggen #flickjox. Flickjox följde på så sätt med oss ut ur lägenheten, ut på webben och även ut i Visby och #almedalen. Och allt fler följde med på skämtet.

(…) Läs fortsättningen

Från min sida fanns det inte någon baktanke när vi spann vidare med skämtet. Men under tidens gång väcktes flera tankar.

Hur viktigt är det att vara först med på tåget? Hur farligt är det att hamna efter?

Vad hade jag själv känt? Det fanns visserligen nu en maxlängd på att vara lurad. Skämtet höll på i knappt 48 timmar innan det blev outat. Från tisdagen den 5 juli halv fyra på eftermiddagen till lunchtid på torsdagen. Jag tycker det är tråkigt att folk kände sig lurade och Joakim Jardenberg var tidigt ute och gjorde en Bambuser-sändning med en ursäkt till de som upplevde att vi just lurat dem.

Men hetsen sätter här fingret på något som är om och kring oss och hela tiden.

Flickjox-tweeten
Ursprungstweeten skriven av Robin Danehav.

Internet och kanske främst de sociala nätverken är idag organisk sammaväxta med våra liv (fritt efter Fredrik Wass). Och vår uppelvelse av nätverkens betydelse är inte längre något att förringa. När Facebook ändrar sin design så är det stundtals mer debatt och ilska än kring de flesta partipolitiska frågor.

Vi vill vara med. Och även om vi inte alltid vill vara först – så vill vi definitivt inte vara efter.

När den sistnämnda gruppen fattade att det var ett skämt utbröt den arga diskussionen om en twitterelit som inte går att lita på, som missbukar sin cred och som fryser ute och mobbar. Det var i det läget som Jocke Jardenberg gick ut med sin videoursäkt där han bad alla som kände sig sårade av skämtet om förlåtelse.

Sedan uppstod en paus i skojandet om Flickjox. När det återkom hade ordet fått en ny betydelse, det användes nu för att beskriva något som är ett skämt eller inte funkar.

Och att #flickjox sedan skulle nå DN… det hade jag verkligen inte väntat mig.

Sagan om Flickjox i DN den 18 juli - Krönika skriven av Catia Hultquist

Jag hoppas att fler tar upp analysen av detta. Hur får vi skämta på nätet idag?
Har någon med många följare ett särskilt ansvar? Hur viktigt är det att vara först? Hur viktigt är det idag att inte vara sist?

Själv kommer jag varmast minnas alla skratten. Hur vi både i rum och digitalt skämtade om den ena galna funktionen som det påhittade flickjox hade och hur folk skrev glada tillrop om att de fått en invite… Vilket de naturligtvis bara hittade på, eftersom de naturligtvis inte fanns några.

Flickjox - Nikke Lindkvist - Alla ska taggas!
Bild tagen strax efter skämtet var fött och Nikke kläcker ur sig att alla på Flickjox taggas men att ingen kommer att se något. Precis så absurt var det. Vi gillade det.

Ur ett deltagarkulturperspektiv så var det fantastiskt att se historien om flickjox utvecklas och skapas av alla som hoppade på skämtet. Eftersom egentligen ingen styrde fanns det ingen som kunde säga vad som var rätt eller fel och mängder av tokiga funktioner hittades på runtom i landet… Av folk som bara ville haka på.

Skämtet, berättelsen, luret fick ett eget liv. Och att se detta utvecklas i realtid kring ett socialt nätverk var verkligen intressant.

Den efterföljande analysen och debatten är på intet sätt slut och jag hoppas att fler kloka hjärnor hjälper till att fortsätta koka ner hela joxet.

Många bloggade vitt och brett om det hela:

Jerlerup påminde oss om vikten av att inte tappa den kritiska blicken
Deepeed skrev om sina tankar efteråt och även senare om den efterföljande elitist-debatten
Nikkelin summerade sina tankar och kontanterade att vi mest var tramsiga och kommenterade senare fortsättningen.
Donna fick sig ett gott skratt
Argbuggen upplevde att skämtet hade gått överstyr
David Nilsson skrev om att man som person med många följare också har ett ansvar
Opassande efterfrågar en avhandling
Magnus Höij nämner det i Digitala Affärers Almedalssummering
Anna Raftsjö – gjorde en summering
Webbtanten skrev om den efterföljande twitter-elit debatten
Ponts Löf efterfrågar lägre ljudvolym och större lyhördhet i den efterföljande diskussion
Kontaktmannen skriver också om twitter-elit diskussionen
Micke Kazarnowicz skriv ett mycket spritt inlägg som även det handlar om ansvar och förtroende mot dina följare
Makthavare.se uppgav #flickjox som “Årets på hittade Digitala tjänst” i sin almedalssummering.
Lars Arkland minns Flickjox som klart “joxigast” under Almedalsveckan
Henrik Summanen ställer frågan “Vem är det som kör egentligen” – vem är det som styr vad som skrivs och vems ansvar är det att lyssna?

Uppdaterat 19/7: Fram tills idag har 2021 tweets skrivits om #flickjox räknat från den första den 5 juli. Liveboard-statistiken från Twingly startades någon dag senare.
Geografiskt statistik över Flickjox-tweets 5-19 juli 2011
Enligt kartan hade 86% av alla tweets om Flickjox under perioden 5/7 – 19/7 skrivits från Gotland. Nog för att @arkland_swe fortfarande är en ivrig twittrare på ön så pekar detta på den höga koncentration av tweets som skrevs under Almedalsveckan. Men även redan då var det flera som tog upp skämtet på fastlandet.

Statistik genom twitter-arkivtjänsten Twapperkeeper

Har nu också lagt in den Bambuser-ursäkt som Jocke gjorde efter att skämtet blivit uppmärksammat och att folk blivit upprörda.

Uppdaterat 20/7: Lagt in ett gäng nya bilder, bland annat “alla ska taggas”-bilden på @nikkelin

4 responses to “#flickjox – Skämtet som blev en digital snöboll”

  1. Jag tyckte hela grejen var sjukt kul, även om jag var offline när det hela utspelade sig. Ser man det ur ett större perspektiv så är det nog en välbehövlig tankeväckare för många. Att folk blir upprörda och känner sig mobbade är bara en bekräftelse på det. Jag ser personligen fram emot Flickjox+.

    Länge leve Twitter-eliten!

    1. Kul att du haft kul Johan. Jag ser också fram emot Flickjox+ och hoppas att tjänsten snart helt magiskt dyker upp och får mig glömma bort att jag måste peta in ett hundratal användare till cirklarna Google+… vilket jag helst bara vill förtränga.

  2. […] Flickjox var det interna skämtet som först spreds via twitter,  sen hamnade på en egen sajt för attlångt senare refereras på  Kultur och Nöje på DN. Flickjox-begreppet symboliserar det nya efter Facebook/Twitter/Google+ som alla vill vara först med, det som alla vill ha en invite till. Att det är meningslöst att kunna förutse det nya, hetaste, är uppenbart. Men svårt att svälja för den som till varje pris vill vara först med det senaste. […]

  3. […] Kommer ni ihåg Flickjox? En lite fånig skojsig sak några av oss hittade på under en sen kväll i Almedalen och som sen blev liten buzz: nytt nätverk, invitation only, bättre än Facebook. Inget av det fanns. Men viljan att inte missa något, önskan att vara före alla andra in på The Next Big Thing skapade rejäl buzz. Vi tyckte det var lite småroligt, jag fascinerades av beteenden som dök upp. Folk blev arga och vi fick be om ursäkt. End of story. (läs hela storyn här) […]

Leave a comment

CURRENT TOP POSTS

Blog at WordPress.com.