Vår i Stockholm

Just nu pågår konferensen Moving Images i Malmö som behandlar mediebranschen i dess vida begrepp; dataspel, film, tv, webb mm. Med möten över branscherna vill man skapa nya affärsmöjligheter och innovation.

Det hela sänds även live via Bambuser vilket gör att det även kommer att gå att titta på efteråt.

Inför Moving Images så hölls även en bloggsstaffeten där Fredrik Wass på Bisonblog skrev det sjunde och avslutande inlägget.

Fredrik skriver om framtiden för mediebranschen och här kommer han slutkläm:

Framtidsscenarier – så kommer min bransch att förändras

  • Fler än någonsin kommer att kunna ta betalt för att skapa medieinnehåll. Intäktsströmmarna kommer att vara fler men smalare.
  • Precis som att artister tjänar mer pengar på att arrangera konserter än att sälja skivor, kommer medieprodukter att även fortsättningsvis ta stöd från events, samarbetspartners, sponsorer och andra typer av samarbeten. Många gör redan det idag. Jag tror att det ökar.
  • Bra innehåll ser ljusa tider! Det blir viktigare än någonsin att leverera kvalitetsinnehåll som kan bli konversationssamlare och sociala objekt för målgruppen. Det håller inte att publicera nyhetsbyråmaterial och rewrites dagarna i ända.
  • Individer behöver behärska fler än ett medieformat för att vara attraktiva som journalister, konsulter eller producenter. Förutom de rent tekniska formaten måste du även kunna förstå olika tilltal, angreppssätt och målgruppsmedverkan.
  • Vi har bara sett början. TV-tittandet är fantastiskt och nu frigörs ännu mer kraft genom skrotningen av tablå-tv till förmån för när-var-hur-du-vill-tittandet. Interaktion var människans grundtillstånd fram till 1940-talet när tv:n slog igenom. Nu återuppstår människan som producent i allmänhet och social varelse i synnerhet.
  • Den ljusnande framtid är vår.

Läs hela inlägget här som till stor del behandlar ett besök på Google i Mountain View i Kalifornien.

Flera poänger här känns otroligt starka. Jag gillar särskilt påståendet att interaktion var människans grundtillstånd innan tv:n. Jag är inte helt säker på att det är helt sant, och jag tror dessutom att även radion, journalfilmen och predikstolen tidigare inneburit passiv åskådarkultur som knappast heller burit upp interaktion långt. Däremot så tillåter jag mig också vara hoppfull över framtiden.

Andra bloggar om , , , ,

One response to “Framtiden för mediebranschen”

  1. […] Petter Karlsson, Djupliden, Nätkulturer, Kulturekonomi […]

Leave a comment

CURRENT TOP POSTS

Blog at WordPress.com.