Skapa en egen speldefinition

Uppgift 4

Det här är min speldefinition. Alltså… mallen att följa för att kunna besvara frågan: Är det här ett spel?

Del 1: Definition

Ett spel är en deltagaraktivitet med enkla eller svårt mätbara mål,
där man skall ta beslut vilka styrs av konfliktskapande system.

  1. Ett spel måste innehålla deltagare. Utan någon som spelar blir det inget spel. En deltagare kan vara en spelare.
  2. Ett spel måste innehålla någon form av aktivitet. Spel handlar om att utför handlingar. Även om handlingen är att vara avslappnad.
  3. Ett spel har mätbara mål, vilka inte behöver vara desamma för alla som spelar, därav kan det vara svårt att mäta dom.
  4. Ett spel måste innefatta att man tar beslut. För att ett spel ska föras framåt så måste man i det ta beslut.
  5. Ett spel måste innefatta konflikter/utmaningar. Spelandet måste begränsas genom utmaningar och konflikter. Utan motstånd blir det ingen upplevelse.
  6. Ett spel måste ha ett system/regler.

Mer om svårt mätbara mål:
För att spelet skall vara ett bra spel och för att upplevelsen skall vara bra bör dock alla som spelar tillsammans ha samma mål(och system), men jag anser inte att det är måste. Detta innebär att två personer kan spela WoW tillsammans med olika uppsatta mål. Den ena vill bara spela till level 30 och den andra vill idag döda lite motspelare. Det viktiga är att det även om det bara är delmål även är mål.

Del 2: Applicera och jämför


BrainwaveEtt spel som går ut på att den som är mest avslappnad vinner.
Spelet innehåller deltagare. Spelets aktivitet går ut på att man slappnar av. Spelets mål är att vinna genom att en kula ska rulla åt motståndarens håll. Spelets beslut är att man väljer att slappna av. Spelets konflikt är att man måste slappna av för att vinna samt att motståndare kan göra det före än själv/bättre. Spelet system styr upp att den som är mest avslappnad vinner.


Kinesiska pinnar(plockepinn)Ett spel som går ut på att plockar upp en pinne från en hög utan att de andra ska börja röra sig.
Spelet innehåller deltagare. Spelets aktivitet är att man med försiktighet skall lyfta på pinnar. Spelets mål är att plocka flest pinnar. Spelets beslut är att man väljer att plocka pinnar och vilken pinne man väljer. Spelets konflikt är att det är svårt att plocka vissa pinnar samt att motståndare kan plocka pinnar för en. Spelets system bestämmer turordningen, poängen samt att man inte får fortsätta om fel pinne rör på sig.


Wolfenstein 3D En förstapersonshooter till dator som går ut på att ta sig igenom banor genom att döda fiender och hitta nycklar.
Spelet innehåller en deltagare. Spelets aktivitet går upp på att man ska styra sin hjälte på datorn för att kunna skjuta på fiender och komma förbi hinder. Spelets mål är att komma förbi alla banor och slutligen döda slutbossen. Spelets beslut består av vilka vägval man gör, hur man försöker döda fienderna etc. Spelets konflikt består av att det inte alltid är lätt att veta vart man ska samt att fienderna också försöker ta kål på din hjälte. Spelets system styr upp hur du får påverka världen, hur du kan ta kål på fiender, hur mycket liv du har etc.

6 thoughts on “Skapa en egen speldefinition

  1. Pingback: Vad är ett spel och vad är det inte? « Patrik Börjesson’s Weblog

  2. Mycket intressant, Men frågan är då om man kan klassa Pheonix Wright som spel , det känns lite som att det bara är en interaktiv saga

  3. Ang Phoenix Wright: Ace Attorney:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Phoenix_Wright:_Ace_Attorney

    Hej rkl!
    Besvara gärna detta här på bloggen!

    Om man går enligt min definition och samtliga frågor kan besvaras med ett nästan eller ett ja så är det ett spel:

    1. Ett spel måste innehålla deltagare. Utan någon som spelar blir det inget spel. En deltagare kan vara en spelare.

    Är det någon som spelar?

    2. Ett spel måste innehålla någon form av aktivitet. Spel handlar om att utför handlingar. Även om handlingen är att vara avslappnad.

    Kan man göra någonting i spelet? Trycker man någonstans överhuvudtaget etc?

    3. Ett spel har mätbara mål, vilka inte behöver vara desamma för
    alla som spelar, därav kan det vara svårt att mäta dom.

    Kan man klara av banor/cases/delmål? Kan man vinna?

    4. Ett spel måste innefatta att man tar beslut. För att ett spel ska föras framåt så måste man i det ta beslut.

    Ställs man inför några val?

    5. Ett spel måste innefatta konflikter/utmaningar. Spelandet måste begränsas genom utmaningar och konflikter. Utan motstånd blir det ingen upplevelse.

    Är spelet på nåt sätt svårt? Kan man trycka på det första alternativet i ett spel och bara klicka klicka klicka och sedan är man igenom det eller är det någon form av motstånd. Ställen där man måste klura. Ställen där spelet har en utmaning helt enkelt.

    6. Ett spel måste ha ett system/regler.

    Har spelet regler eller är det helt obundet till någonting alls. Kan man hela tiden göra exakt vadsomhelst eller är det som jag antar någon form av regler existerar.

    Nu har jag aldrig spelat Phoenix Wright men jag antar att det här går att applicera ändå… så svara gärna här i bloggen om det här får dig att köpa definitionen… dock är det inte säkert att det passar på spelet. Men jag är väldigt nyfiken på om den är det.

  4. Pingback: Hur relaterar vi till begreppen tema, system och pedagogik? « Petter Karlsson - Spelarkitekt

  5. Pingback: Min definition på begreppet “workshop” « Petter Karlsson - Spelarkitekt

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s