Hela arbetet finns nu publicerat här.
Uppdaterat 10/10.
I höst ska vi på utbildningen Projektledning inriktning spel slutföra våra examensarbeten. I mars så presenterade vi våra förstudier och ämnet jag har valt att skriva om kallar jag “Enklicksfeedback som sociala poängsystem”.
Vad är enklicksfeedback som sociala poängsystem?
En typ av interaktion som blivit populär inom sociala medier de senaste åren är enklicksfeedback. Det är t.ex. “gilla”-funktionen på Facebook eller “digg”-funktionen på Digg. Då detta är en typ av interaktion vars användning är starkt växande saknas kunskap om hur den påverkar användarna och vilken nytta man kan göra av den. Exempelvis finns stora möjligheter att använda enklicksfeedback till olika typer av rankningssystem. Hur kan detta i så fall användas för att få bästa möjliga effekt?
Enklicksfeedback – feedback genom ett enda klick
Sociala poängsystem – värden som deltagarna som deltagarna skapar tillsammans inom ett system
Exempel 1: Facebook “likes”
Exempel 2: Digg.com
Keynote från presentationen av förstudien
Här är min keynote på slideshare från mars 12/3 2009 där jag presenterade min förstudie.
Ditt företag kan påverka mitt examensarbete
Jag kommer under det kommande halvåret att efter företag eller andra intressenter som ser marknadsnytta i system med enklicksfeedback. Detta innebär dels en möjlighet att ta del av resultatet och dels en möjlighet att påverka vad jag ska rikta in mig på att undersöka. Exempelvis om jag helt borde rikta in mig på crowdsourcing eller rankningsystem.
Låter detta intressant? Hör isåfall av er till mig på petter.karlsson@gmail.com så pratar vi vidare.
Andra bloggar om web 2.0, webb 2.0, sociala medier, enklicksfeedback, deltagarkultur, digg, facebook, feedback, system