Uppgift 8
Vi fick i samma grupper som vi tillverkade kortspelen i, uppgiften att som en del av våran projektledningsutbildning fabricera en förstudie. I ett normalt fall hade denna skett innan vi påbörjat spelprojektet som vi utförde förra veckan och i vårt fall resulterade i spelet STOR LEK.
Följande är alltså en påhittad förstudie uppvisad såsom den skulle kunna sett ut. Men snart så blir det ju skarpa eller halvskarpa projektet så bakom denna lilla dimhöljda horisont så kan man ana verkligheten.
Förstudie till fyradagarsprojektet
Kund
Carlsberg
Projektets mål och syfte
Att skapa ett kortspel i marknadsföringssyfte. Spelets målgrupp är studenter och skall marknadsföra Carlsberg på studentpubar.
Projektets avgränsningar och omfattning
Enligt WBS – Work Breakdown Structure
SWOT-analys
Internt(inom projektet): Strengths – Weaknesses
Externt(utanför projektet): Opportunities – Threats
Underlättar
S1 – Stark motivation i projektgruppen
S2 – Finansiellt starkt
O3 – Intresserad målgrupp
O4 – Tacksam målgrupp
S5 – Stark matrisorganisation
S6 – Projektgruppen har god kännedom om miljö och målgrupp
S7– Inget tema eller system beställt – stor rörelsefrihet
Försvårar
W1 – Tidsbrist – Bara fyra dagar
W2 – Liten erfarenhet av speltillverkning
T3– Bred målgrupp – Svårt att tillfredställa alla
T4 – Alkoholpåverkade spelare
T5 – Andra pubspel
> S1, W2, S5
Slutsats: Gruppen har en stark motivation att utföra projektet men har en liten erfarenhet av speltillverkning.
Åtgärd: Det krävs att gruppen behåller sin motivation genom hela projektet. Viss yttre kompetens av speltillverkning kan behövas.
> O3, O4, T3, T4, S6
Slutsats : En stökig miljö med många olika typer av människor försvårar möjligheten att tillfredställa alla i målgruppen.
Åtgärd: Vår kunskap om både målgrupp och miljö gör att vi kan utveckla spelet efter målgruppens behov.
Prioriteringen i projektet
Produktkvalitet: 30 %
Kalendertid: 55 %
Resurser: 15 %
Produkt- respektive projektkraven
Produktkrav – Förväntade resultat
Passa för målgruppen Studenter
Fungera i pubmiljö
Stryktåligt material
Carlsberg tydligt representerat
Projektkrav – Genomförande
En prototyp skall vara klar fredagen 5 oktober 2007
Skall ha speltestats på studenter
Kraven i projektet
Enligt MoSCoW
Must
En prototyp skall vara klar fredagen 5 oktober 2007
Skall ha speltestats på studenter
Carlsberg tydligt representerat
Passa för målgruppen Studenter
Shall
Stryktåligt material
Fungera i pubmiljö
Could
Roligt
Lärorikt
Will
Utveckla tilläggsregler
Inser nu när jag läser i Tonnquist igen att våran WBS snarare är en PBS(Product Break-down Structure)… men jag skriver ju här för att lära mig så det är ju inte nåt att gråta över!